sunnuntai 24. elokuuta 2014

Morsiuspuvusta (ja siihen mahtumisesta)

Häämekko. Monelle morsiamelle juuri häämekko on se tärkein materialistinen juttu koko juhlassa. Morsiuspuvuista saa yleensä pulittaa pitkän pennin ja moni on valmis investoimaan lähes tähtitieteellisiä summia pukuun, jota käytetään vain kerran. Moni myös säästää hääpukunsa, joko mahdollisille jälkipolville tai ihan vain itselleen.

Minä rakastan vaatteita, joskin käytän lähes yksinomaan mustaa ja vaatekaappini on naiseksi yllättävän suppea. Tykkään panostaa laatuun ennen määrää ja saatan käyttää paljonkin rahaa vaatteeseen, jos olen varma että tulen käyttämään sen puhki. Morsiuspuvun valinta tuottaa minulle kuitenkin suurta tuskaa.

Luonnollisesti haluan hääpäivänäni tuntea olevani parhaimmillani ja mekko tulee olemaan iso osa sitä kokemusta. Kärsin pari vuotta sitten kilpirauhasen liikatoiminnasta ja ulkoisesti vanhenin muutamassa kuukaudessa useita vuosia. Ihoni ei mielestäni ole 25-vuotiaan iho, eikä muukaan vartalo ole mielestäni sillä tasolla kuin se tyypillisesti minun ikäiselläni ihmisellä kuuluisi olla. Tämä on syönyt itseluottamustani ja tuntuu pahalta, että parhaat päiväni ovat jo takana päin. Sillä miten tulen hääpäivänämme pukeutumaan on siis minulle valtaisa merkitys ja sen täydellisen häämekon löytämiselle on jo kasautunut melkoisesti paineita. Toisaalta taas, sehän on vain yksi päivä ja yksi mekko. Onko mitään järkeä kuluttaa raskaalla työllä ansaittuja rahoja mekkoon, jota käytetään vain yhtenä päivänä?

Onneksi häihimme on aikaa vielä yli vuosi ja tässä vaiheessa minulla on vielä hyvin aikaa puntaroida asiaa, haaveilla ja fiilistellä erilaisia mekkoja. :) Viime viikkoina olen selaillut ahkerasti nettiä metsästäen sitä täydellistä yksilöä, seuraavat kriteerit mielessäni:

Keskiaikainen tai renessanssi-vivahteinen leikkaus
♥ Pitkät, löysät hihat
♥ Eteerisyys
♥ Valkoinen tai vaalea väri
♥ Hinta maksimissaan n. 300€
Mukava päällä, mahdollisuus tanssiin ja muuhun liikkumiseen

Ajattelin ensin että tuskinpa kriteerit täyttävän mekon löytäminen tällä internetin ja kaikenlaisten nettikauppojen kultaisella aikakaudella osoittautuisi minkäänlaiseksi haasteeksi, mutta väärässä olin. Tarjolla on kyllä monia leikkaukseltaan miellyttäviä mekkoja, mutta materiaalina on käytetty kauheinta kuviteltavissa olevaa loimusamettia, josta tulee mieleen lähinnä koulunäytelmät tai naamiaiset. Vaihtoehtoisesti paremmasta materiaalista valmistetut yksilöt olivat hinnoiltaan moninkertaisia. Saahan tyttö toki haaveilla?


Firefly Path Bridal, Lady of the Lilac   
Firefly Path Bridalin luomukset ovat uskomattoman yksityiskohtaisia fantasia-maailmoista inspiraatiota ammentavia taideteoksia. Ylläolevassa mekossa materiaaleina mm. silkki, tafti ja sifonki. Jokainen mekko tehdään käsityönä, eikä sivustolla mainita edes suuntaa-antavia hintoja, mutta voitte kuvitella. :)

Faerie Brides, Star Jeweled Gown
Faerie Bridesin mekot ovat mielettömiä pitsiunelmia upeilla laahuksilla, roikkohihoilla ja anteliailla kaula-aukoilla. Oheisen mekon hinta on alkaen $1900, riippuen mekon viimeistelyistä.





















Rivendell Bridal, Eolande
Rivendell Bridalin mekoissa on mielestäni sitä samaa ihanaa tunnelmaa, mitä Taru Sormusten Herrasta - ja Hobitti -elokuvien haltioidenkin garderoobeista löytyy. Varsinkin kirjailut ovat upeita! Oheisen kuvan mekolla on kuitenkin hintaa £1,400, "pikkuisen" yli minun budjettini. :)




















Gunne Sax -mekko, kuva täältä.
Okei, joten custom fantasia-unelmat ovat poissa laskuista jo pelkästään hintojen vuoksi, ellen sitten halua tyytyä loimusamettiin ja standardikokoihin. Mitä muita vaihtoehtoja minulla on? Bongailin Etsystä ja Ebaysta myös käytettyjä retro ja vintage hääpukuja. Etenkin 60- ja 70-luvuilla muodissa olivat keskiaika, renessanssi ja viktoriaanis-tyyliset häämekot. Erityisesti Gunne Sax -brändin hääpuvuissa on mielestäni usein sitä jotakin. :) Luonnollisesti on täysin tuurista kiinni löydänkö sopivaa yksilöä ennen h-hetkeä juuri minun koossani, mutta täytyy pitää silmät auki. :) Vintage-häämekossa (kuten muissakin vintage-vaatteissa) minua viehättää vanhan ajan tuntu, jotenkin tuntuu kuin vaatteella olisi "sielu" kun sillä on hieman tarinaa takanaan. :) Haittapuolena tämän aikakauden mekoissa on mielestäni usein turhan siveä leikkaus minun makuuni... ;)











Olin kahlannut erilaisia hääpukuvalmistajia, nettipuljuja ja huutokauppoja epätoivon vimmalla jo viikkoja, kunnes viime viikolla minua lykästä ja löysin Rose Mortemin. Kyseessä on amerikkalainen goottityylisiin vaatteisiin erikoistunut ompelimo, joka minun suureksi ilokseni valmistaa myös hääpukuja muustakin kuin loimusametista, vieläpä kohtuulliseen hintaan. Iskin silmäni erityisesti allaolevaan yksilöön.

Nuo hihat!

Ja tuo pieni laahus!

Kyseinen mekko on joustosamettia ja sitä saa melkein missä tahansa värissä, mukaanlukien valkoinen ja luonnonvalkoinen. :) Rakastan etenkin noita hihoja, huppua ja juuri sopivaa kaula-aukkoa! Plussaa myös pienestä laahuksesta, joka on kuitenkin sellainen jonka kanssa voi liikkua ympäriinsä, tanssia ja muuta ilman pelkoa sen takertumisesta joka paikkaan. :) Hintaa tällä mekolla on $399, eli noin 300€. Tokihan siihen tulee päälle vielä postit ja mahdolliset tullit, mutta budjetin rajoilla ollaan. :) Lisäksi elättelen toiveita että saisin myytyä puvun edelleen häiden jälkeen, mutta sitähän ei voi koskaan tietää.

Alunperin minulla oli tarkoituksena teettää puvun kaveriksi korsetti, joko puvun päällä tai alla käytettäväksi. Haaveilin kovasti Belle Modesten korsetista, joka olisi juuri minun mitoilleni tehty, mutta nyt tuntuu että hinta on liian suolainen. Sen sijaan tilaan varmaankin esimerkiksi Corsets UK:lta jonkin valkoisen yksilön, esimerkiksi tämän tai vastaavan.
















Vielä minun ei kuitenkaan kannata lähteä pukua, saati korsettia tilailemaan, sillä "hääkunto" siintää vielä jossain kaukaisuudessa. :D Aloitimme puolisoni kanssa hiljattain elämäntaparemonmontin, tavoitteella olla reippaan vuoden kuluttua huomattavasti sutjakammassa kunnossa. :) En omista vaakaa, mutta kokemuksesta voisin sanoa, että 50 kg oli ainakin viimeksi minulle imarteleva paino ja siihen nyt sitten pyrin. :) Toki laihdutan ennen kaikkea katsomalla peiliin, näytti vaaka mitä tahansa! Mutta pidemmittä puheitta, ajattelin lähteä kuntosalille hikoilemaan näin sunnuntain ratoksi. ;)

Tästä se lähtee!




2 kommenttia:

  1. Ihan mielenkiinnosta, mitä muita oireita sinulle tuli kilpirauhasen liikatoiminnasta? Miten huomasit sen?
    Itse kärsin vain pienoisesta vajaatoiminnasta ja olen huomannut tuon "kulahtamisefektin. " 29-vuotiaana näytän 35-vuotiaalta ja tämä muutos tuli todella nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pahimpia oli jatkuva sydämenhakkaus ja siitä johtuva uupumus, laihtuminen ja unettomuus. En pystynyt edes pyöräilemään pariasataa metriä pyörtymättä. Toinen kamala juttu oli kuumaherkkyys, koko ajan oli sellanen uupunut, ylikuumennut olo niin kuin joskus tulee liian kuumassa saunassa. :( Lisäksi mun silmät oireili jonkin verran, pienikin tuuli, aurinko tai väsymys sai ne vuotamaan vuolaasti (meikkaus oli lievästi sanottuna hankalaa). Mutta onneksi oikea lääkitys auttoi nopeesti. :) Valitettavasti mun kilpirauhanen on pysyvästi suurentunut, ja varsinki flunssassa ääni menee tosi herkästi ja sillon koko ajan tuntuu kaulalla inhottavasti painetta, mutta se on pientä. :)

      Poista